- RIUMA Principal
- Listar por autor
Listar por autor "Servan-Núñez, María José"
Mostrando ítems 1-14 de 14
-
Cooperative Research As a Strategy for University Teacher Training. A Case Study of Lesson and Learning Study
This paper presents the possibilities offered by Lesson and Learning Studies for training and for improving and generating knowledge by reconstructing the practical knowledge of teachers. Firstly, we provide a summary of ... -
Crafting lesson studies in initial teacher training: challenges for academic tutoring
This paper presents the results of research on Lesson Study's potential to reconstruct student teachers' practical knowledge. It specifically focuses on a Lesson Study implemented as part of the subjects Practicum III and ... -
Creando ambientes de aprendizaje a través de las lesson study: una experiencia en la formación inicial de docentes de educación infantil
Peña-Trapero, Noemí; Servan-Núñez, María José; Rodriguez-Robles, Cristina; Soto-Gómez, Encarnación (2017-12-22)This paper will present the Lesson Study developed during the first year of the Infant Education Degree Course at Malaga University, as part of a coordinated project based on the subjects Didactics, Organisation, and ... -
Estudios de caso. El desarrollo de competencias en la formación inicial de docentes en Andalucía después de Bolonia (EEES). Facultad de Ciencias de la Educación (Universidad de Málaga)
Servan-Núñez, María José; Rodriguez-Robles, Cristina (Grupo de Investigación Repensar la Educación (HUM 311), 2023-05-14)Los hallazgos de esta investigación se recogen en diferentes informes que componen una mirada compleja y contrastada a la formación inicial de Andalucía en el Grado de Educación Infantil y Educación Primaria 10 años después ... -
Lesson Study and Service Learning in Teacher Preparation
Soto, E.; Caparrós-Vida, Rosa María; Peña, N.; Servan-Núñez, María José (2018-12-10)The aim of this paper is to share an teacher preparation experience that combines Lesson Study (LS) with a Service Learning methodology. This experience is interdisciplinary and includes three subjects from first-grade ... -
Lesson Study and the development of teaching competences: from practical knowledge to practical thinking
Soto-Gómez, Encarnación; Servan-Núñez, María José; Pérez-Gómez, Ángel Ignacio; Peña-Trapero, Noemí (2014-10-01)Este artículo pretende mostrar la prometedora relación entre los procesos generados por las Lesson Studies y el desarrollo del pensamiento práctico en la formación docente, tanto inicial como permanente, a través de dos ... -
Lesson study as a tool for rebuilding teachers' practical thinking: a bridge between espoused theories and theories-in-use
Peña-Trapero, Noemí; Pérez-Gómez, Ángel Ignacio; Soto-Gómez, Encarnación; Rodriguez-Robles, Cristina; Servan-Núñez, María José; Peña-Trapero, Noemí[et al.] (2017-12-22)This Lesson Study forms part of the research work carried out by the Spanish team, in order to analyse the potential of this professional teacher development methodology for the reconstruction of teachers' practical thinking. ... -
Miedo a innovar. Las competencias docentes como ejes de sentido. Una experiencia de investigación-acción en la formación inicial del profesorado.
Maldonado Ruiz, Gonzalo; Peña-Trapero, Noemí; Servan-Núñez, María José; Soto-Gómez, Encarnación (Universidad de Sevilla, 2021-12-31)Este artículo describe una experiencia de investigación acción en el marco de la formación inicial del profesorado. El desarrollo del pensamiento práctico sigue siendo un reto para la formación inicial y la mera inmersión en ... -
Nuevos retos en la formación del profesorado. Lesson Study: acompañar la enseñanza y la investigación
Soto-Gómez, Encarnación; Servan-Núñez, María José; Peña-Trapero, Noemí; Pérez-Gómez, Ángel Ignacio (Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2019)Este artículo, pretende reflejar las reflexiones, experiencias e investigaciones de un grupo de investigación de la Universidad de Málaga en relación con las Lesson Study (LS): un proceso de investigación y acción cooperativa. ... -
El portafolio
Servan-Núñez, María José; Soto-Gómez, Encarnación; Peña-Trapero, Noemí; Rodriguez-Robles, Cristina (2024)Este libro es una guía sobre el portafolio, con una doble función. Por un lado, puede ser usado por docentes interesados en introducir el portafolio en sus clases como material de trabajo con su alumnado. Por otro lado, ... -
Reconstructing the Image of Teacher in Lesson Study
Servan-Núñez, María José; Rodriguez-Robles, Cristina (2019-09-10)This paper presents the results of research on Lesson Study's potential to reconstruct student teachers' practical knowledge. It focuses specifically on a Lesson Study implemented as part of the subjects Practicum III and ... -
Resignificar la biblioteca escolar en Educación Primaria. Una investigación-acción.
Paz Aguilar, Daniel (2020-10-23)Este trabajo tiene como propósito mejorar la labor docente en una biblioteca escolar de un centro público de Educación Primaria mediante la práctica propia del investigador en la enseñanza. Se utiliza la investigación-acción ... -
Revisión documental. Los Grados de Educación en Andalucía después de Bolonia (EEES)
Servan-Núñez, María José; Gutiérrez-Pérez, María Rosario (Grupo de Investigación Repensar la Educación (HUM 311), 2023-05-14)Los hallazgos de esta investigación se recogen en diferentes informes que componen una mirada compleja y contrastada a la formación inicial de Andalucía en el Grado de Educación Infantil y Educación Primaria 10 años después ... -
The fishbowl. A Critical reflection between teachers and Master's students in two interactive LS plans. An experience at the University of Malaga.
Purpose- The paper aims to present the experience of convergence between two simultaneous and interactive processes of LS development in a Master of Educational Innovation at the University of Malaga in Spain. Design- ...