
- RIUMA Principal
- Listar por autor
Listar por autor "Alba-Dorado, Maria Isabel"
Mostrando ítems 1-20 de 32
-
Aprendiendo a pensar con las manos. Estrategias creativas de aprendizaje en Arquitectura
Alba-Dorado, Maria Isabel(Editorial Universitat Politècnica de València. Iniciativa Digital Politècnica UPC, 2016)
Todo proyecto comienza a existir a través de un objeto realizado con las manos. Al proyectar nuestras manos actúan como herramientas que se mueven entre el mundo de la materia y el pensamiento, haciendo posible el trabajo ... -
Design of a Transdisciplinary Methodology for the Identification and Characterisation of Industrial Landscapes
Alba-Dorado, Maria Isabel(IOAP-MDPI, 2022-12-01)
Today, the industrial landscape constitutes an extraordinarily complex phenomenon, the study of which has been approached belatedly by the scientific community in general. This has given rise to a situation of conceptual ... -
Diseño de una propuesta metodológica innovadora para el estudio, puesta en valor e intervención del paisaje industrial
Alba-Dorado, Maria Isabel; Alvaredo López, Natalia; Tomás Acosta, Carlos; Alonso González, Pablo (CICEES, 2023)
El paisaje industrial configura en la actualidad un fenómeno de extraordinaria complejidad y diversidad cuyo estudio ha sido abordado tardíamente por la actividad científica en general. A pesar de la importancia que estos ... -
El frente marítimo de Málaga como palimpsesto. Estratigrafías del paisaje urbano de una ciudad portuaria fortificada
Las cartografías urbanas aportan información del ámbito espacial y el paisaje de una ciudad en diferentes momentos históricos. Su análisis e interpretación nos permite conocer cómo se ha configurado la imagen urbana en el ... -
Enseñando a ser arquitecto/a. Iniciación al aprendizaje del proyecto arquitectónico
Alba-Dorado, Maria Isabel(Iniciativa Digital Politècnica Oficina de Publicacions Acadèmiques Digitals de la UPC, 2019)
El inicio del aprendizaje del proyecto arquitectónico es, posiblemente, uno de los comienzos más memorables que cualquier arquitecto/a puede emprender en su formación. Constituye el punto de partida de una actividad que ... -
Evaluación formativa y compartida en el aprendizaje de la Arquitectura
Alba-Dorado, Maria Isabel(Editorial Universitat Politècnica de València. Iniciativa Digital Politècnica UPC, 2016)
En la actualidad nos encontramos con un escenario marcado por un modelo formativo cada vez más complejo y extenso en el tiempo, que difiere considerablemente del que se ha venido realizando hasta ahora. Esto hace necesario ... -
FORMATIVE EVALUATION — AN EXPERIENCE OF LEARNING AND TEACHING INNOVATION
Alba-Dorado, Maria Isabel(IATED Academy, 2018-07)
Nowadays we find ourselves with a scenario marked by a training model that is increasingly complex and extensive over time, which differs considerably from what has been done so far. This raises the need to rethink, review ... -
Hacia un concepto ampliado del paisaje industrial desde su consideración como paisaje cultural
Alba-Dorado, Maria Isabel; Tomás Acosta, Carlos; Alvaredo López, Natalia; Alonso González, Pablo (CICEES, 2023)
El paisaje industrial configura en la actualidad un fenómeno de extraordinaria complejidad y diversidad cuyo estudio ha sido abordado tardíamente por la actividad científica en general. A pesar de la importancia que ... -
Heritage Survey and Scientific Analysis of the Watchtowers that Defended the Last Islamic Kingdom in the Iberian Peninsula (Thirteenth to Fifteenth Century)
García-Pulido, Luis José; Ruiz-Jaramillo, Jonathan; Alba-Dorado, Maria Isabel
(Copernicus GmbH (Copernicus Publications), 2017)
The Islamic Nasrid kingdom of Granada occupied the mountainous areas of the southeastern area of the Iberian Peninsula. There, a natural border was established between the Nasrid kingdom and the Christian kingdom of Castile ... -
ICT and creativity in architecture teaching
Alba-Dorado, Maria Isabel(2020-04-20)
The purpose of this paper is to disseminate the results of an educational innovation project developed at the School of Architecture of the University of Malaga entitled “Information and Communication Technologies (ICT) ... -
Innovación docente a través de las Tecnologías de la Información y la Comunicación
Alba-Dorado, Maria Isabel(2019-01-15)
En la actualidad observamos como las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) constituyen unas herramientas pedagógicas de gran interés. Estas configuran un nuevo paradigma que impone cambios en el modo de ... -
INNOVATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) AS A SUPPORT FOR THE DEVELOPMENT AND PROMOTION OF CREATIVE THINKING PROCESSES IN UNIVERSITY TEACHING
Alba-Dorado, Maria Isabel(IATED Academy, 2018-07)
Nowadays, we are attending an expansion of the Innovation and Communication Technologies (ICT) in various aspects of life, including the teaching one. In the same way, we observe how the importance of the creativity’s role ... -
Innovation and communication technologies + Problem based learning: a new approach for teaching architecture
Ruiz-Jaramillo, Jonathan; Alba-Dorado, Maria Isabel
; Cimadomo, Guido
; Jimenez-Morales, Eduardo
; Joyanes Díaz, María Dolores (IATED, 2016)
This article presents the results obtained during its first year of application in the educational innovation project called “New frameworks of teaching: ICT applied to problem based learning in technical bachelors” (PIE ... -
Innovation and training in the teaching of architectural projects
Alba-Dorado, Maria Isabel(2019-01-16)
The architecture project is first of all an autonomous fact linked to a creative process. Thought and creation are intimately related in every project process and, although architecture materializes through constructive ... -
Inspección y análisis científico de las torres atalaya que defendieron el último reino islámico de la Península Ibérica
The Islamic Nasrid kingdom of Granada occupied the mountainous areas of the south-eastern area of the Iberian Peninsula. The Baetic mountain range worked as a natural frontier between the Nasrid kingdom and the Christian ... -
Introduction to the architectural project learning
Alba-Dorado, Maria Isabel(2020-04-20)
The beginning of the learning of the architectural project is possibly one of the most memorable beginnings that any architect can undertake in his training. It is the starting point of an activity that will accompany you ... -
Las TIC como apoyo al desarrollo de pensamiento creativo en la docencia de la arquitectura
Alba-Dorado, Maria Isabel; Muñoz-Gonzalez, Carmen Maria
; Joyanes Díaz, María Dolores; Jimenez-Morales, Eduardo
(Iniciativa Digital Politècnica Oficina de Publicacions Acadèmiques Digitals de la UPC, 2019)
La presente comunicación tiene como objetivo difundir los resultados de un proyecto de innovación educativa desarrollado en la Escuela de Arquitectura de la Universidad de Málaga titulado “Las Tecnologías de la Información ... -
Methodological advances in the analysis, assessment and intervention of industrial landscapes
Alba-Dorado, Maria Isabel(2018-10-04)
We are currently witnessing a gradual extension of the concept of heritage. This idea has evolved to encompass landscapes and is even reaching into an area which, until recently, had not received sufficient attention: ... -
Methodological Advances in the Analysis, Assessment, and Management of the Andalusian Industrial Landscape
Alba-Dorado, Maria Isabel(2021)
This paper aims to show the progress and first results of a research project that has as objective the design of a methodological, conceptual and operational base, capable of offering theoretical and technical support that ... -
Metodología "Aprender haciendo", aplicada al área de construcción arquitectónicas
Alba-Dorado, Maria Isabel; Muñoz-Gonzalez, Carmen Maria
; Ruiz-Jaramillo, Jonathan
; Joyanes Díaz, María Dolores (Iniciativa Digital Politècnica Oficina de Publicacions Acadèmiques Digitals de la UP, 2019)
En la actualidad, el mundo laboral demanda personas que sean capaces de desenvolverse en un contexto cambiante y de resolver problemas de forma reflexiva y planificada. La educación está cambiando de dirección y enfoques, ...