
- RIUMA Principal
- Listar por autor
Listar por autor "Calderon-Almendros, Ignacio"
Mostrando ítems 1-13 de 13
-
Education, power and segregation. Psychoeducational evaluation as an obstacle to Inclusive Education
This paper is the result of previous research and of the work of a group of activists who are exploring new approaches to school counselling to both combat segregation and improve the situation of children in the Spanish ... -
Emerging and transformative narratives on inclusive education through documentary cinema
Rascon-Gomez, Maria Teresa; Cabello-Fernandez-Delgado, Florencio
; Calderon-Almendros, Ignacio
(2022)
The documentary piece presented has been created to promote educational inclusion and social change by showing, analyzing and promoting the activism of people with disabilities and their environment. The choice of documentary ... -
"I open the coffin and here i am". Disability as oppression and iberating education in my brother's construction of identity
Calderon-Almendros, Ignacio(2014-12-23)
This paper presents a case study on my brother Rafael, a young musician. Research is based on 180 records made through interviews, focus groups, observations and documentary collection, involving 190 informants. The ... -
The Languages of Oppressed People as Hope
Calderon-Almendros, Ignacio(2019-04-11)
This Conference analyses the role played by professionals with respect to the languages and discourses of the most subordinated groups, under the rubric of normality. Some suggestions are also made as to how to make schools ... -
Liberarse de la escuela. Historia de vida de Elena
Calderon-Almendros, Ignacio(2016-01-07)
No podemos construir una pedagogía al margen de las personas. Como respuesta a esta sencilla premisa, la obra que se presenta en estas páginas expone la voz transparente de una adolescente, su madre y sus amigos acerca ... -
Mentores de jóvenes talentosos con síndrome de Down
Calderon-Almendros, Ignacio(2015-12-22)
Los acompañamientos educativos ofrecen la fuerza necesaria para seguir en empresas complejas como la que se presenta. Es el “apoyo humano” el que ofrece el mayor sentido para continuar en la lucha, y con ello, rebasar los ... -
New Discourses for a Necessary Transformation: Intersectionality, Emerging Narratives, and Inclusive Education in Spain
The presentation will describe the project “Emerging Narratives on the Inclusive School from the Social Model of Disability: Resistance, resilience and social change”. The project aims to dismantle forms of oppression at ... -
Obstáculos a la inclusión: cuestionando concepciones y prácticas sobre la evaluación psicopedagógica
Echeita Sarrionandia, Gerardo; Calderon-Almendros, Ignacio(ACPO, 2014)
El principal propósito de nuestra intervención este Congreso y en particular en esta mesa de ponencias, es alimentar lo que a nuestro juicio debería ser un debate improrrogable entre los orientadores y orientadoras en ... -
Promoting inclusion and equity in Latin America: making sense of the challenges
Ainscow, Mel; Calderon-Almendros, Ignacio(2019-04-11)
Finding ways of including all children in schools is a challenge facing education systems throughout the world (Ainscow, 2016). In economically poorer countries this is mainly about the millions of children who are not ... -
¿Qué queda de mí?
Calderon-Almendros, Ignacio; Gucciardi Heredia, Ángela Susana; Romero Paniagua, Carmen; Rosa Chacón, Alicia; Rosas Padilla, Lorena; Saldaña Lázaro, Isabel; Mas Navarro, Ainhoa; Racero Gil, Melisa; Romero Verdugo, Mª Carmen; Ruiz Blánquez, Ana; Postigo Melgar, Alba; Simón Bravo, Lucía; Ruiz González, Ana María; Utrera Cuesta, Lidia; Vallejo Campo, Marina; Varela Quintero, Andrea; Chaparro Jiménez, Isabel María; Torres Sánchez, Elena; Villodres Díaz, Marina; Ramos González, Paula; Moreno García, Natalia; Villa Zouaher, Fátima; Ramos Ternero, Cristina; Montiel Pardo, Claudia; Pintos Conejo, Amanda del Carmen; Páez Malbrán, Yamila; Villalba Olalla, Mª Jesús; Martín Heredia, Elisabeth; Ruiz Bachiller, Paula; Seoane Rosa, Alba; Rodríguez García, Omara Luna; Rodríguez Ruiz, Lucía; Luque Palomo, María; Martín Benítez, Juan Manuel; Rodríguez Preciados, Graciela; Saúco Palacios, Cristina; Arjona Toledo, Jenifer; Marín Ocón, Melodi; Martín Martín, Sandra; Thakurdas Villalba, Judith María; Muñoz Aguilar, Sonia; Mancera Mostazo, Mirella; Márquez Gálvez, Ana María; García Escalera, Noelia; Gutierrez Vadillo, Cynthia; Martínez Morales, Ana Belén; Fradet, Tom; Gabas, Marine; Moreno Galisteo, Paula; Sánchez Rivera, Alicia; Trillo Lavin, Carlos; Vivas García, Paula; Martín Martín, María; Martos Tirado, Lorena; Santiago Santiago, Samara; Velasco Hurtado, Noemí; Perez-Benitez, Maria Virginia
; López Rosal, saray; Lucero Sánchez, Noemí; Nogués Moreno, Paloma; Marín Roa, María José; Ramos Rueda, María; Rivera Serrano, María; Simón Burgos, Claudia; Ocaña Infante, Ángela; Román García, Ana; Sánchez Espinosa, Melissa[et al.] (2018-07-26)
Este libro es una reclamación a quienes hemos sido, somos o seremos docentes. A quienes no hemos respetado a las personas que se han puesto junto a nosotros y nosotras, confiando su bien más preciado: la libertad. Estas ... -
Sombras y luces en la construcción de escuelas inclusivas
Ruiz-Roman, Cristobal; Calderon-Almendros, Ignacio
; de Oña Cots, José Manuel; Rascon-Gomez, Maria Teresa
(Servicio Publicaciones Universidad Castilla la Mancha, 2015)
La presente adenda parte de las reflexiones formuladas en el último apartado (“Luces y sombras en la construcción de sociedades inclusivas: los retos del siglo XXI”) de la ponencia “Educación inclusiva y solidaridad ... -
Soy Niña
Calderon-Almendros, Ignacio; Arcos Repullo, Ana; Bravo Osorio, Noemí; Castillo Jimena, Sara; Jiménez de la Rubia, María; Vázquez Madera, Ana; Ballesteros Ávila, Alicia Carmen; Escobar Gómez, Celia María; Comino Márquez, Cristina; González Claros, Olga; Alarcón Romero, Lucía; De Molina Corraliza, Mónica; Espada Flores, Alicia; León Galindo, Laura; Quiñones Valencia, María Belén; Fernández García, Ana; Gallego Martín, Liliana; González Martínez, Esther; Hurley, Sophie Ann; Mancilla Agüera, Anabel; Fernández Gutiérrez, Rosa; García Acedo, Eva; Jiménez Lovillo, Alba; Lara Martínez, Pilar; López Rodríguez, Carmen; Alvarez Rojas, Felisa; Fernández Martín, Sarai; Aranda Aguilar, Sonia María; Artacho Alarcón, Paula; Cano Fernández, Verónica; Amador Jiménez, Isabel; Arjona Navajas, Helena; Brenes Fernández, Natalia; Jiménez Rodríguez, Celia; García Quero, Sandra; Hurtado Angulo, Yenny Marleny; Carrera Cuenca, Carolina; Galiano Aragón, Andrea; Albendin Chafino, Mª Carmen; Crespo Romero, Sonia; Moreno Madueño, Laura; Cazorla Sánchez, Iris; Bermúdez Blanco, Anabel; Jaime Solero, Patricia; Gaspar Alcaraz, Arancha; Barranco Ramos, Eva; Aguilar Bellón, Cristina; Cáceres Ruíz, María José; Benali Akchich, Ilham; Bruno Vázquez, Patricia Milagros; Carnerero Maireles, Nazaret; Delgado Fernández, Indira; Falcón García, Celia; Campos Muñoz, Blanca; Fernández Fernández, Daniel; Gómez Brabadilla, Laura; Jiménez Infante, Ana María; Postigo López, Cristina; Feito Pedraza, María; Forner Jiménez, Irene; García González, Laura; Granados Castillo, Beatriz; Herrera Aguilar, Andrea; Jiménez Gómez, Laura[et al.] (2018-07-25)
Este libro pretende contribuir al reencuentro de la educación con esas finalidades que verdaderamente importan a una niña o un niño: ser feliz, jugar, vivir juntos y (no) aprender. Para ello hemos puesto el arte, nuestras ... -
Yo soy uno más: educación, arte y esperanza para trascender la opresión
Calderon-Almendros, Ignacio(2014-02-03)
La ponencia (y el documental al que hace referencia) nace de la experiencia vivida por un estudiante para conseguir ser uno más en la escuela. Una escuela que segrega a las personas con discapacidad, que condena las ...