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Listar por autor "Cotta, Carlos"
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A Self-Adaptive Evolutionary Approach to the Evolution of Aesthetic Maps for a RTS Game
Lara-Cabrera, Raúl; Cotta, Carlos; Fernández-Leiva, Antonio José
(2014-04-22)
Procedural content generation (PCG) is a research eld on the rise,with numerous papers devoted to this topic. This paper presents a PCG method based on a self-adaptive evolution strategy for the automatic generation of ... -
A Study on Multimemetic Estimation of Distribution Algorithms
Nogueras, Rafael; Cotta, Carlos(2014-09-23)
Multimemetic algorithms (MMAs) are memetic algorithms in which memes (interpreted as non-genetic expressions of problem solving strategies) are explicitly represented and evolved alongside genotypes. This process is ... -
Algoritmos coevolutivos competitivos para la programación de inteligencia artificial en videojuegos
Nogueira Collazo, Mariela (UMA Editorial, 2017-06-19)Esta investigación trata sobre la aplicación del enfoque competitivo de la Coevolución en la programación de soluciones de Inteligencia Artificial (IA) para videojuegos y propone diferentes modelos para abordarlo. La ... -
Algoritmos Meméticos con Propiedades Self-* para la Optimización de Problemas Complejos
Nogueras Sánchez, Rafael (Servicio de Publicaciones y Divulgación Científica, 2015)Las propiedades self-* de un sistema son aquellas que le permiten controlar de forma autónoma diferentes aspectos de su funcionamiento. En esta tesis doctoral se estudia el diseño y desarrollo de algoritmos meméticos con ... -
Algoritmos meméticos para la resolución de problemas combinatorios de satisfacción con restricciones y con simetrías
Rodríguez Rueda, David (UMA Editorial, 2021-02-09)Este trabajo se enfoca en la resolución de problemas complejos de optimización, principalmente con el objetivo de prestar atención al modelado y ajuste de diversas técnicas metaheurísticas con el fin de resolver problemas ... -
Eryna: una herramienta de apoyo a la revolución de los videojuegos
Nogueira-Collazo, Mariela; Cotta, Carlos; Fernández-Leiva, Antonio José
(2014-06-19)
La industria del videojuego desde su inicio se ha caracterizado por un dinamismo constante, cada d a son más los desarrolladores que se suman a la competencia y por otro lado, los usuarios se vuelven más expertos y ... -
Evolving Aesthetic Maps for a Real Time Strategy Game
Lara-Cabrera, Raúl; Cotta, Carlos; Fernández-Leiva, Antonio José
(2013-09-13)
This paper presents a procedural content generator method that have been able to generate aesthetic maps for a real-time strategy game. The maps has been characterized based on several of their properties in order to ... -
Game Artificial Intelligence: Challenges for the Scientific Community
Lara-Cabrera, Raúl; Nogueira-Collazo, Mariela; Cotta, Carlos; Fernández-Leiva, Antonio José
(2015-06-18)
This paper discusses some of the most interesting challenges to which the games research community members may face in the área of the application of arti cial or computational intelligence techniques to the design and ... -
Generación Automática de Contenido para Juegos de Estrategia en Tiempo Real
Lara-Cabrera, Raúl (Servicio de Publicaciones y Divulgación Científica, 2015)El destacado volumen de negocio a nivel mundial ha convertido a los videojuegos en el principal protagonista dentro de la industria del entretenimiento. Este hecho no ha pasado desapercibido para la comunidad científica, ... -
Implementación de algoritmos meméticos con capacidad de auto-generación sobre CouchBD
García-García, Manuel; Nogueira-Collazo, Mariela; Cotta, Carlos; Fernández-Leiva, Antonio José
; Merelo-Guervós, Juan J. (2015-02-09)
Los algoritmos meméticos constituyen un paradigma de optimización basado en la explotación sistemática del conocimiento acerca del problema que se desea resolver y de la combinación de ideas tomadas de diferentes ... -
Implementación y análisis de metaheurísticos de optimizaicón combinatoria sobre redes P2P
Heredia Moreno, Francisico (2017-03-30)La mayoría de los problemas de optimización combinatoria tienen un difícil tratamiento computacional porque los algoritmos que los solucionan lo realizan en tiempo no polinómico, puesto que existe una relación de estos ... -
On Meme Self-Adaptation in Spatially-Structured Multimemetic Algorithms
Nogueras, Rafael; Cotta, Carlos(2014-09-23)
Multimemetic algorithms (MMAs) are memetic algorithms that explicitly exploit the evolution of memes, i.e., non-genetic expressions of problem-solving strategies. We consider a class of MMAs in which these memes are rewriting ... -
Optimización en videojuegos: retos para la comunidad científica
Lara-Cabrera, Raúl; Nogueira-Collazo, Mariela; Cotta, Carlos; Fernández-Leiva, Antonio José
(2015-02-09)
Este artículo analiza algunos de los desafíos más interesantes a los cuales los miembros de la comunidad MAEB pueden enfrentarse en el área de la aplicación de técnicas de Inteligencia Artificial/Computacional al diseño y ... -
Resilient Bioinspired Algorithms: A Computer System Design Perspective
Cotta, Carlos; Oague, Gustavo (SpringerLink, 2022)
Resilience can be defined as a system's capability for returning to normal operation after having suffered a disruption. This notion is of the foremost interest in many areas, in particular engineering. We argue in this ... -
Sensitivity Analysis of Checkpointing Strategies for Multimemetic Algorithms on Unstable Complex Networks
Cotta, Carlos; Nogueras, Rafael (2015-06-17)
The use of volatile decentralized computational platforms such as, e.g., peer-to-peer networks, is becoming an increasingly popular option to gain access to vast computing resources. Making an effective use of these resources ... -
Using Self-Adaptive Evolutionary Algorithms to Evolve Dynamism-Oriented Maps for a Real Time Strategy Game
Lara-Cabrera, Raúl; Cotta, Carlos; Fernández-Leiva, Antonio José
(Springer-Verlag, 2013)
This work presents a procedural content generation system that uses an evolutionary algorithm in order to generate interesting maps for a real-time strategy game, called Planet Wars. Interestingness is here captured by the ... -
Virtual player design using self-learning via competitive coevolutionary algorithms
Nogueira Collazo, Mariela; Cotta, Carlos; Fernández-Leiva, Antonio José
(Springer, 2014-06)
The Google Artificial Intelligence (AI) Challenge is an international contest the objective of which is to program the AI in a two-player real time strategy (RTS) game. This AI is an autonomous computer program that governs ...