
- RIUMA Principal
- Listar por autor
Listar por autor "Fernández-Berrocal, Pablo"
Mostrando ítems 1-20 de 55
-
A systematic review of the neural bases of emotional intelligence.
Martín-Aguiar, Víctor; Fernández-Berrocal, Pablo; Megías-Robles, Alberto (2022-07-09)
Aims. There has been an undeniable growing interest in Emotional Intelligence (EI) in recent years. Although it has important implications for our social and personal life, little is known about the brain bases that underlie ... -
Análisis de la relación entre las dimensiones del WISC-IV y el test de la mirada en población infantil y adolescentes con TEA de alto funcionamiento.
Peñuelas Calvo, Maria Inmaculada (UMA Editorial, 2017)El autismo es un síndrome conductual que engloba un grupo de trastornos neuropsiquiátricos con unas características clínicas comunes, pero de difícil categorización etiológica y diagnóstica. El objetivo general de la ... -
Análisis de la relación entre los rasgos psicopáticos y la inteligencia emocional como habilidad
Gómez Leal, Raquel (UMA Editorial, 2021-05-19)Esta tesis doctoral tuvo como objetivo general realizar un análisis sobre la relación existente entre los rasgos psicopáticos y la inteligencia emocional (IE). Los hallazgos previos han mostrado evidencias suficientes sobre ... -
Análisis de los factores personales que predicen el comportamiento agresivo
Gómez Leal, Raquel; Megías-Robles, Alberto; Gutierrez-Cobo, Maria Jose; Cabello-Gonzalez, Rosario
; Fernández-Berrocal, Pablo
(2021-06)
Introducción: El estudio de la agresividad juega un papel muy importante tanto en la psicología como en la salud pública en general, debido a las potenciales consecuencias que pueden producirse en víctimas y en agresores. ... -
Are psychopaths emotionally intelligent?
Fernández-Berrocal, Pablo; Cabello-Gonzalez, Rosario
; Gutierrez-Cobo, Maria Jose
; Megías-Robles, Alberto; Gómez-Leal, Raquel (2017-12-12)
Psychopathy is a serious personality disorder, characterized by proneness to low anxiety, egocentricity, failure to form close emotional bonds, superficial charm and dishonesty, that has very negative consequences for ... -
The association between parental education and aggression in children: a moderated-mediation model for inhibitory control and gender
Fernández-Berrocal, Pablo; Megías-Robles, Alberto; Gómez-Leal, Raquel; Cabello-Gonzalez, Rosario
; Gutierrez-Cobo, Maria Jose
(2017-12-12)
Introduction. Aggression is a highly prevalent behavior in children that is related to negative consequences such as psychosocial behaviors, depression, anxiety and sleeping problems, among others. Given their negative ... -
Cerebro y emociones: en busca de las mariposas del alma
Fernández-Berrocal, Pablo(UMA /SEDOC, 2012-04-24)
La ciencia ha demostrado que es posible gestionar de forma inteligente reacciones como el miedo o la vergüenza. Respuestas heredadas de la evolución y aprendidas de nuestro entorno, que saben adaptarse a los nuevos tiempos ... -
Comportamiento agresivo: factores protectores y de riesgo
Gómez Leal, Raquel; Megías-Robles, Alberto; Gutierrez-Cobo, Maria Jose; Cabello-Gonzalez, Rosario
; Vega, Juan Alberto; Fernández-Berrocal, Pablo
[et al.] (2019-06-20)
La agresividad es considerada un problema de gran relevancia para la sociedad, debido a las consecuencias adversas que se generan tanto en las víctimas como en los propios agresores. Como resultado, las investigaciones en ... -
Dark triad and depression: The moderating effect of gender
Gómez Leal, Raquel; Megías-Robles, Alberto; Cabello-Gonzalez, Rosario; Gutierrez-Cobo, Maria Jose
; García Fernández-Abascal, Enrique; Fernández-Berrocal, Pablo
[et al.] (2019-09-04)
The Dark Triad (DT) is composed of three closely related personality traits: Psychopathy, Narcissism, and Machiavellianism. These traits have been linked to emotional deficits. The aim of the current study was to explore ... -
Darwin y el misterio de las emociones
Fernández-Berrocal, Pablo; Laboratorio de emociones de la UMA (UMA. SEDOC, 2009)
La tristeza, la ira o el asco son estados de ánimo y sentimientos que compartimos los seres humanos y el resto de animales. En el siglo XX se retomó la idea de que son fruto de la evolución, como ya afirmara Darwin hace ... -
Dataset sobre teorías implícitas e inteligencia emocional en el profesorado en formación de educación infantil
Gutierrez-Cobo, Maria Jose; Cabello-Gonzalez, Rosario
; Fernández-Berrocal, Pablo
(Universidad de Málaga, 2021-09-28)
El objetivo principal de la investigación es el de evaluar la influencia que tienen las teorías implícitas del profesorado en formación sobre la inteligencia emocional de los participantes evaluada esta a través de ... -
El desarrollo de la empatía cognitiva en la adultez: el papel moderador del nivel educativo
Gutierrez-Cobo, Maria Jose; Cabello-Gonzalez, Rosario
; Megías-Robles, Alberto; Gómez-Leal, Raquel; Baron-Cohen, Simon; Fernández-Berrocal, Pablo
[et al.] (2021)
Introducción: el desarrollo de la inteligencia emocional y clásica a lo largo de los años muestra un patrón de U invertida. La disminución en estas habilidades debido al paso del tiempo puede frenarse gracias a la reserva ... -
Does emotional intelligence have the same role in each risk behaviour?
Sánchez López, María Teresa; Fernández-Berrocal, Pablo; Gómez-Leal, Raquel; Megías-Robles, Alberto (2022)
Introduction One of the most important factors that represents a threating both physical and psychological health in our lives is the individual’s risk behaviour. Though emotions exert a strong influence on risk ... -
Does our cognitive empathy diminish with age? The moderator role of educational level
Gutierrez-Cobo, Maria Jose; Cabello-Gonzalez, Rosario
; Megías-Robles, Alberto; Gómez-Leal, Raquel; Fernández-Berrocal, Pablo
; Baron-Cohen, Simon[et al.] (2021)
Introduction: The literature has demonstrated how the relationship between cognitive or emotional intelligence and age exhibits an inverted-U-shape and that this decline can be mitigated by an individual’s cognitive reserve ... -
La educación de la inteligencia emocional: Una herramienta eficaz para la prevención de la violencia y el consumo de drogas
Fernández-Berrocal, Pablo(2014-12-16)
Se analiza de forma teórica y empírica cómo la educación de la inteligencia emocional es una herramienta útil y eficaz para la prevención de la violencia y el consumo de drogas tanto en la infancia como en la adolescencia. -
Education review on educational leadership and emotional intelligence
The purpose of this systematic review is to explore the literature on emotional intelligence related to school leadership using Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis (PRISMA) guidelines. The ... -
Emoción y Cognición. Jornada de constitución de la Red Andaluza de Investigación en Drogodependencias y Adicciones.
Megías-Robles, Alberto; Cabello-Gonzalez, Rosario; Gutierrez-Cobo, Maria Jose
; Gómez-Leal, Raquel; Fernández-Berrocal, Pablo
(2017)
El grupo de investigación Emoción y Cognición de la Universidad de Málaga presenta una amplia experiencia en el estudio de las adicciones, destacando la ejecución de dos proyectos de investigación concedidos por el Ministerio ... -
Emotion regulation abilities predict differences between risk perception and risk-taking behavior.
Megías-Robles, Alberto; Gómez-Leal, Raquel; Gutierrez-Cobo, Maria Jose; Cabello-Gonzalez, Rosario
; Fernández-Berrocal, Pablo
(2019-11-21)
Although risk perception is a key factor predicting risk-taking behavior, there are situations where the level of perceived risk does not seem to correspond to the decision made (Mills et al. 2008). This phenomenon becomes ... -
Emotional intelligence and hot and cool cognitive control ability
Emotional intelligence (EI) is the ability to perceive, use, understand, and regulate emotions. The EI construct has been organized following three main approaches: performance-based ability model, a self-report mixed ... -
Emotional intelligence and hot and cool working memory capacity
Gutierrez-Cobo, Maria Jose; Cabello-Gonzalez, Rosario
; Gómez Leal, Raquel; Megías-Robles, Alberto; Fernández-Berrocal, Pablo
(2018-06-11)
Emotional Intelligence (EI) is the ability to perceive, use, understand and manage our emotions and the emotions of others. EI, measured through performance-based ability models, seems to favour performance on hot tasks. ...