JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUMAComunidades & ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditores

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    DE INTERÉS

    Datos de investigaciónReglamento de ciencia abierta de la UMAPolítica de RIUMAPolitica de datos de investigación en RIUMAOpen Policy Finder (antes Sherpa-Romeo)Dulcinea
    Preguntas frecuentesManual de usoContacto/Sugerencias
    Listar por autor 
    •   RIUMA Principal
    • Listar por autor
    •   RIUMA Principal
    • Listar por autor

    Listar por autor "Guillén-Gámez, Francisco David"

    • 0-9
    • A
    • B
    • C
    • D
    • E
    • F
    • G
    • H
    • I
    • J
    • K
    • L
    • M
    • N
    • O
    • P
    • Q
    • R
    • S
    • T
    • U
    • V
    • W
    • X
    • Y
    • Z

    Ordenar por:

    Orden:

    Resultados:

    Mostrando ítems 1-20 de 22

    • título
    • fecha de publicación
    • fecha de envío
    • ascendente
    • descendente
    • 5
    • 10
    • 20
    • 40
    • 60
    • 80
    • 100
      • A Study on the Actual Use of Digital Competence in the Practicum of Education Degree. 

        Guillén-Gámez, Francisco David; Mayorga-Fernández, María JosefaAutoridad Universidad de Málaga; Álvarez-García, Francisco J. (Springer, 2018-08-21)
        Despite the existence of many programs and training projects in the field of ICT, in post-secondary education, the teaching and learning process continues to be supported by traditional classroom methods. This phenomenon ...
      • Active methodologies applied through ict and use of moodle: Perceptions of teachers. 

        Guillén-Gámez, Francisco David; De la Fuente Conde, María Concepción (Tecnos/Grupo Anaya, 2018)
        The society of the information where we are currently immersed, it was born as a consequence of the almost unlimited availability of information, which it causes quick and dynamic changes in the productive, economic, civic, ...
      • Alfabetización digital en contextos educativos informales: Abordaje teórico sobre la brecha digital intergeneracional en el seno de las familias. 

        Linde-Valenzuela, Teresa LoretoAutoridad Universidad de Málaga; Guillén-Gámez, Francisco David (2021)
        El presente trabajo hace un análisis teórico de la brecha digital como evidencia de la brecha social en la sociedad del siglo XXI, en su doble vertiente: la brecha digital de acceso y la brecha digital de uso. Esta afecta ...
      • Competencia digital del futuro docente de Educación Infantil y Primaria: un estudio por comparaciones múltiples. 

        García-Cheikh-Lahlou, Enrique AlastorAutoridad Universidad de Málaga; Ruiz-Palmero, JulioAutoridad Universidad de Málaga; Guillén-Gámez, Francisco David (2024-01-03)
        La competencia digital es un elemento esencial para la formación inicial de docentes, ya que les permite integrar las tecnologías digitales en su práctica. Los objetivos planteados fueron: (1) conocer el nivel auto percibido ...
      • Construcción de un instrumento sobre las competencias digitales del docente para utilizar YouTube como recurso didáctico: análisis de fiabilidad y validez 

        Guillén-Gámez, Francisco David; Ruiz-Palmero, JulioAutoridad Universidad de Málaga; Colomo-Magaña, ErnestoAutoridad Universidad de Málaga; Cívico-Ariza, Andrea (Universidad de Murcia, 2023-07-31)
        El objetivo de este estudio fue la creación de un instrumento sobre la competencia digital del docente en la utilización de YouTube como herramienta de aprendizaje. Concretamente, se trazaron los siguientes objetivos ...
      • Digital Competences of Future Teachers: A Study of Preservice Teachers in Early Childhood and Primary Education at the University of Málaga. 

        García-Cheikh-Lahlou, Enrique AlastorAutoridad Universidad de Málaga (UMA Editorial, 2025)
        Esta tesis doctoral examina las competencias digitales entre futuros docentes de Educación Infantil y Primaria de la Universidad de Málaga. La investigación consta de tres estudios interrelacionados que abordan el desarrollo ...
      • Digital tablets in the music classroom: A study about the academic performance of students in the BYOD context. 

        Guillén-Gámez, Francisco David; Álvarez-García, Francisco J.; Maldonado Rodríguez, Irene (Intellect, 2018-09-01)
        This study assesses whether the use of digital tablets in the context of Bring Your Own Device (BYOD) produces an alteration in the academic performance of high school music students. The grades of high school students ...
      • Exploring digital competencies: validation and reliability of an instrument for the educational community and for all educational stages 

        Soriano-Alcántara, Jesús Manuel; Guillén-Gámez, Francisco David; Ruiz-Palmero, JulioAutoridad Universidad de Málaga (Spinger, 2024)
        Digital competencies are very significant in terms of integrating digital resources into educational processes. This study presents the validity and reliability of an instrument cre- ated by Carrera et al. (2011), in ...
      • Formación del maestro de educación infantil para comunicarse digitalmente con la comunidad educativa: medición de sus percepciones 

        Guillén-Gámez, Francisco David; Sánchez-Rivas, EnriqueAutoridad Universidad de Málaga; Doerflinger-Heredia, Griselda Oriana; Linde-Valenzuela, Teresa LoretoAutoridad Universidad de Málaga (2022-03)
        Frente a una enseñanza online provocada por la COVID-19, el profesorado ha de poseer unas adecuadas competencias digitales para comunicarse e interactuar con la comunidad educativa. El propósito de este estudio es analizar ...
      • ICT resources for research: an ANOVA analysis on the digital research skills of higher education teachers comparing the areas of knowledge within each gender 

        Guillén-Gámez, Francisco David; Ruiz-Palmero, JulioAutoridad Universidad de Málaga; Sánchez-Rivas, EnriqueAutoridad Universidad de Málaga; Colomo-Magaña, ErnestoAutoridad Universidad de Málaga (2020-04-24)
        Research skills are part of the academic activities of Higher Education teachers. Regardless of the knowledge area they teach, there is a need to observe, reflect, select, analyse and communicate scientific results using ...
      • ICT use by pre-service foreign languages teachers according to gender, age and motivation 

        Guillén-Gámez, Francisco David; Lugones, Ana; Mayorga-Fernández, María JosefaAutoridad Universidad de Málaga (Cogent Education, 2019)
        In the area of foreign languages, it is necessary to develop the digital competence of future teachers in order to improve the teaching-learning process that they will carry out with their students. However, different ...
      • Identificación de factores que afectan la satisfacción del alumnado de educación sobre la tutorización en su formación práctica. 

        Gallardo-Gil, MonsaludAutoridad Universidad de Málaga; Guillén-Gámez, Francisco David; Mayorga, María José; Sepúlveda-Ruiz, María del PilarAutoridad Universidad de Málaga (2020-06)
        El objetivo del presente trabajo es indagar en la satisfacción del alumnado respecto a la labor de tutorización desarrollada por el tutor/a académico y profesional durante las prácticas externas en los grados de educación, ...
      • Incidence of Factors in Teaching Actions to Manage Antisocial Cyberbehaviour 

        Guillén-Gámez, Francisco David; Colomo-Magaña, ErnestoAutoridad Universidad de Málaga; Doddanavar, Indrajit; Ortiz-Padilla, Myriam (Springer, 2024)
        With the proliferation of information and communication technologies (ICT), antisocial cyber-behavior has emerged, where teachers have a crucial role in the prevention and management of this behavior, focusing on developing ...
      • La influencia de variables personales y académicas que condicionan la inteligencia emocional del futuro maestro de educación: un análisis estadístico con métodos comparativos 

        Guillén-Gámez, Francisco David; García Vila, Elena; Mayorga-Fernández, María JosefaAutoridad Universidad de Málaga (Ediciones Egregius, 2021)
        Una educación obligatoria de calidad requiere que estén presentes tanto los aspectos cognitivos como la dimensión socioemocional, esta última estrechamente vinculada al desarrollo de la Inteligencia Emocional. Percibir qué ...
      • Students’ Perception of the Importance of Facial Authentication Software in Moodle Tools. 

        Guillén-Gámez, Francisco David; Bravo-Agapito, Javier; García-Magariño, Iván (TEMPUS, 2017)
        Nowadays, the use of facial authentication software in distance education could help to guarantee the proper login of students in the Learning Management Systems. Also, facial software utilization in online activities ...
      • Study on the digital competencies of prospective pre-school and primary school teachers and the influence of gender and academic performance. 

        García-Cheikh-Lahlou, Enrique AlastorAutoridad Universidad de Málaga; Ruiz-Palmero, JulioAutoridad Universidad de Málaga; Guillén-Gámez, Francisco David (OmniaScience, 2025)
        ICT can be a powerful tool for learning, but it is crucial that teachers know how to use it effectively. Digital competence enables teachers to tailor learning to the individual needs of students, making it more engaging ...
      • Teaching digital competence in the use of YouTube and its incidental factors: Development of an instrument based on the UTAUT model from a higher order PLS-SEM approach 

        Guillén-Gámez, Francisco David; Colomo-Magaña, ErnestoAutoridad Universidad de Málaga; Ruiz-Palmero, JulioAutoridad Universidad de Málaga; Tomczyk, Łukasz (Wiley, 2023)
        The increasing use of digital resources has changed the way of teaching, where platforms such as YouTube offer large repositories of educational videos. There are many theoretical studies that analyse the digital competences ...
      • Tecnología y educación en tiempos de cambio 

        Linde-Valenzuela, Teresa LoretoAutoridad Universidad de Málaga; Guillén-Gámez, Francisco David; Cívico-Ariza, Andrea; Sánchez-Vega, ElenaAutoridad Universidad de Málaga (UMA Editorial, 2021)
        El presente trabajo muestra la transformación ámbito educativo ante el progresivo avance tecnológico y digital, en esta sociedad líquida que caracterizada por el cambio continuo. Los capítulos presentan los diferentes ...
      • Use of facial authentication in E-learning: a study of how it affects students in different Spanish-speaking areas. 

        Guillén-Gámez, Francisco David; García-Magariño, Iván (Inderscience, 2015-11-05)
        The authentication of students in E-learning is relevant to verify the assessment of distance learning students. Among diverse technologies for recognition, facial authentication (by means of biometrics) allows user ...
      • Validación de un instrumento para evaluar la competencia digital docente en Educación Superior en labores investigadoras con modelos de ecuaciones estructurales. 

        Guillén-Gámez, Francisco David (2023-05)
        En el contexto de la Educación Superior, se requiere de una reflexión por parte del profesorado respecto a cómo sistematizar los procesos de investigación en la era digital (Mandal, 2018). Pero para lograrlo, es necesario ...
        REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
        REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
         

         

        REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
        REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA