CAP - Artículos
Envíos recientes
-
Infodemic and Fake News in Spain during the COVID-19 Pandemic.
(MDPI, 2021-02-12)Internet, new technologies and social networks have changed the consumption and dissemination of information. The world is witnessing the proliferation of so-called false news, especially since the beginning of 2020, when ... -
Differential approach to analyzing gender campaigns in the newspaper El Tiempo, Colombia.
(Pontificia Universidad Católica de Chile, 2024)The discussion of the differentiated approach, gender representation, and women's empowerment serves as a basis for introducing a method of analysis applicable to brand communication. This text aims to identify characteristics, ... -
Focus of the first government announcements on COVID-19 in the Evaprop countries.
(Pontificia Universidad Católica de Chile, 2024)The communication of those responsible for managing the COVID-19 crisis was largely improvised and constantly changing, especially in the initial phase. This article analyzes the global and comparative communication approach ... -
Gabinetes de comunicación en Andalucía: desarrollo y afianzamiento (2003-2022)
(Universidad de Piura, 2024-03-01)La magnitud que ha adquirido la comunicación en la actualidad explica, en gran parte, el desarrollo experimentado por los gabinetes de comunicación. Cualquier organización de diversa índole precisa de una estructura ... -
Politainment and political personalisation. From television to YouTube?
(Historia de los Sistemas Informativos, 2019)Introducción. Las formas de la comunicación política norteamericana se han trasladado a las democracias occidentales, donde conceptos como politainment o personalización han sido ampliamente constatados en el medio ... -
YouTube and coronavirus: analysis of video consumption on the COVID-19 pandemic.
(Historia de los Sistemas Informativos, 2020-10-30)Introduction: This research examines the typology of the consumption of the most reproduced videos on YouTube in relation to the early stages of the coronavirus crisis in Spain, categorizing the topics that obtained the ... -
Professional Public Relations (PR) trends and challenges.
(Profesionales de la Información, 2020)There are several studies and reports that identify the challenges that Public Relations must assume in the coming years, but how will the professional field face them? Are the organizations and institutions prepared to ... -
Disinformation in Spain one year after COVID-19. Analysis of the Newtral and Maldita verifications.
(Historia de los Sistemas Informativos, 2022)Introduction. One year after the beginning of the state of alarm in Spain, a study has been carried out to check the situation of fake news. Methodology. A content analysis of all the checks made by the fact checking ... -
Evolution of digital activism on social media: opportunities and challenges
(Profesional de la Información, 2023)The social media revolution has affected all areas, including activism. However, there is scepticism about its emancipatory capacity, and it is considered by some to be a distorted form of activism. This article presents ... -
El estereotipo de mujer en las revistas femeninas españolas de alta gama durante la crisis
(Revista Latina de Comunicación Social, 2017)Introducción: Esta investigación tiene como objetivo analizar si las revistas femeninas comerciales de alta gama han adaptado el estereotipo femenino presente en sus páginas a la nueva situación de crisis económica que ... -
Vestir la política: la indumentaria como estrategia en comunicación electoral.
(Instituto de Investigación en Relaciones Públicas - Universidad de Málaga, 2019-12-17)Esta investigación de carácter cuantitativo-descriptivo, examina, mediante análisis de contenido, la vestimenta empleada durante la campaña electoral por los cuatro candidatos a presidir la Junta de Andalucía en los comicios ... -
From Twitter to Instagram: Which social network do fashion and beauty magazines choose?
(Asociación científica ICONO 14, 2020)En los últimos años las revistas de moda y belleza, aunque no han abandonado su edición impresa, no han podido quedarse al margen de la realidad actual: una sociedad altamente digitalizada, que acude con mucha frecuencia ... -
Generación Z y consumo de información política: entre la televisión y los nuevos formatos mediáticos
(2020)Los jóvenes de la Generación Z, definidos como la primera generación 100% digital (Quintana, 2016; Vilanova y Ortega, 2017), suponen un nuevo reto para los políticos de todo el mundo. Acostumbrada al uso de medios ... -
La mujer en el discurso publicitario de alimentos para intolerantes: del reclamo de la salud a la perfección estética
(2020)El sector alimenticio es uno de los más importantes para la publicidad, y la tendencia a convertir en obsesión el culto al cuerpo, las dietas, y la alimentación sana, han revolucionado el discurso publicitario. El consumidor ... -
Political debate on YouTube: revitalization or deterioration of democratic deliberation?
(Ediciones Profesionales de la Información, 2020)It seems to be an established fact that social media multiplies the possibilities for civil society to express its points of view and intervene in the debate about matters of public interest. However, this greater social ... -
Repensar la comunicación política en el contexto digital. Ciberdemocracia ¿democracia deliberativa?
(Fórum XXI, 2021)Este artículo propone, a partir de una amplia revisión bibliográfica, reflexionar sobre el concepto de Comunicación Política y sobre la incidencia que, en el rol de los tres actores que en ella intervienen —políticos, ... -
Imagen y título de portada como elementos estratégicos de comunicación política en YouTube: uso por parte de la esfera política española.
(Universitat Jaume I, 2020)Los partidos políticos tienen cada vez más presencia en redes sociales. Sin embargo, las estrategias comunicativas en estas difieren de las desarrolladas en medios convencionales. El entorno digital multiplica el número ... -
Producción científica en Relaciones Públicas a través de las revistas de mayor impacto del Caribe Latinoamericano.
(Instituto de Investigación en Relaciones Públicas, 2021)Las Relaciones Públicas constituyen un campo profesional que viene experimentando una gran expansión en América Latina (Arzuaga-Williams, 2019). Su análisis a nivel académico es, sin embargo, incipiente y se ... -
Infoentretenimiento como reclamo en el consumo de comunicación electoral en YouTube.
(Asociación Latinoamericana de Investigadores en Campañas Electorales, 2022)El rédito que el infoentretenimiento político ha generado al ámbito televisivo está, hoy en día, constatado; sin embargo, el contexto digital ha supuesto la multiplicidad de los canales de comunicación y ha diversificado, ... -
Discursive strategy on UFM on YouTube. Construction of a hate speech.
(Historia de los Sistemas Informativos, 2022)Introduction: In the last year the migratory phenomenon related to Unaccompanied Foreign Minors (hereinafter UFM) has obtained a special media coverage in the Spanish context, motivated, among other issues, by the negative ...