Listar DMDCSCE - Artículos por título
Mostrando ítems 32-51 de 53
-
El Patrimonio Cultural de Málaga y México: aprendiendo arquitecturas de ida y vuelta/ Malaga and Mexico Cultural Heritage: learning two-way architectures
(Aula María Zambrano de Estudios Transatlánticos UMA - ATECH y por el grupo de investigación E-COM: Grupo de Estudios sobre Comunicación y Sociedad de la Información., 2017)RESUMEN La huella cultural que Andalucía deja en el territorio americano, desde la llegada de los españoles a este continente a finales del siglo XV, queda reflejada en la correspondencia de las arquitecturas religiosa ... -
Patrimonio cultural el paisaje de la imagen expandida
(Departamento de Historia del Arte. Universidad de Málaga, 2012)Tomamos fuentes de la historiografía del arte para documentar y analizar la educación de la mirada en occidente, el mensaje transmitido y su repercusión en la sociedad. También se muestra el trabajo de distintos artistas ... -
Practical training of secondary school teachers in Spain: tutoring and assessment using ICT.
(Anadolu University, 2020-04-01)This study is part of a larger R&D project that analyses the quality of training and the digital skills taught during the preservice training of teachers, as well as during the master’s degree dissertation (TFM in Spanish) ... -
Pre-service teachers’ ideas about obtaining electricity in nuclear power stations in a role play context
(2022)This study examined whether participation in a role play on the socio-scientific issue of the use of nuclear power had an impact on pre-service primary teachers’ ideas regarding the process of obtaining electricity in a ... -
Preservice Elementary Science Teachers' Argumentation Competence: Impact of a Training Programme
(Springer, 2018)The recent literature has shown the importance of Preservice Elementary Science Teachers (PESTs) having a deep understanding of argumentation, as this factor may affect the nature of the class activities that are taught ... -
Preservice primary teachers’ positions on nuclear power before and after a role play.
(Journal of Turkish Science Education, 2023-10-01)Role-playing games (RPGs) are considered a useful way of addressing socioscientific issues (SSIs) in the science classroom insofar as they allow learners to engage with an issue and possibly change their opinions on it. ... -
Profesorado en formación y ambientes educativos virtuales.
(UA Journals, 2017-10-28)La componente tecnológica de los procesos de aprendizaje es cada vez más relevante, motivo por el que consideramos pertinente estudiar tanto su impacto en los procesos formativos como las técnicas útiles a tal fin. Como ... -
Propuesta de actividad de juego de rol para trabajar los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) con alumnado de tercer ciclo de Educación Primaria
(Boletín ENCIC, Revista del Grupo de Investigación HUM-974, Volumen 3(2), p. 1 (2019), 2019)El presente trabajo constituye una propuesta teórica para trabajar los Objetivos de Desarrollo Sostenible con alumnado de tercer ciclo de Primaria a través de una actividad de juego de rol. Se basa en un trabajo anterior ... -
Proyecto Roma: Proyectos interdisciplinares y comprensión en matemáticas
(Editorial Graó, 2018)Presentamos una experiencia con niños y niñas de quinto curso de educación primaria (10-11 años) investigando sobre una situación problemática surgida de sus intereses, a través de un proyecto de investigación interdisciplinar ... -
La química en los problemas sociocientíficos: uso de pruebas en argumentos de profesores de secundaria de ciencias en formación inicial
(Institut d’Estudis Catalans, 2023-10-18)Este trabajo aborda la argumentación a través de problemas sociocientíficos donde la química tiene un papel relevante, como el consumo de agua embotellada (disoluciones), la prohibición de plásticos de un solo uso (enlace ... -
Research and Development of Environmental Awareness about Water in Primary Education Students through Their Drawings
(IOAP-MDPI, 2023-01-23)Drinking water is a scarce resource and the problems associated with its poor management and conservation are generating significant imbalances in the well-being of society, human health, and the environment. This research ... -
Revisiting understanding in mathematics
(Quadrante. Revista de Investigacao em Educacao Matemática, 2014-06)For decades, understanding has been considered as a basic theme of interest and a research object in Mathematics Education. In this theoretical overview paper we present a integrative framework for organizing the diversity ... -
Role-playing game about Urban Solid Waste (USW) Incineration as a methodological strategy to deal with socio-environmental problems at secondary education
(2019-09-17)Nowadays, the main socio environmental problems, which are key topics in the development of Environmental Education (EE) programmes, are tackled from a transversal perspective in formal education. Pre-adolescents and ... -
Sobre la valoración de la competencia matemática: claves para transitar hacia un enfoque interpretativo
(Enseñanza de las Ciencias, 2014)En este trabajo discutimos el problema de la interpretación de la competencia matemática en el aula. Con objeto de superar algunas de las controversias que afectan a la descripción por competencias del currículo de ... -
Sternberg-Wagner thinking styles: a research tool in social science didactics
(OmniaScience, 2018-06)Due to its nature, the teaching of social sciences and the way of thinking of teachers and students maintain a complex, if not delicate relationship. Personal viewpoints and affinities on issues like gender, how things ... -
Tareas, textos y usos del conocimiento matemático: aportes a la interpretación de la comprensión desde el cálculo aritmético elemental
(Educación Matemática, 2013-06-27)Presentamos progresos en la configuración de un modelo en desarrollo para la interpretación de la comprensión en matemáticas. Dicho modelo conecta las orientaciones cognitiva y semiótica de la interpretación en matemáticas ... -
The dominant model of meat production and consumption as a socially acute question for activist education
(Springer, 2023)Public debate often centers on issues that affect our lives and which reflect interests of various social groups and scientific communities, leading to controversies about what we may call socially acute questions (SAQs). ... -
The Influence of Students' Gender on the Use of Virtual Campuses. A Case Study
(Editorial Universidad de Sevilla, 2021-01-01)A comparative analysis has been carried out in order to study the similarities and differences in the use and management of space and time by students, based on their gender. The study analyses the data records generated ... -
The Numerical Solution of the External Dirichlet Generalized Harmonic Problem for a Sphere by the Method of Probabilistic Solution
(IOAP-MDPI, 2023-01-19)In the present paper, an algorithm for the numerical solution of the external Dirichlet generalized harmonic problem for a sphere by the method of probabilistic solution (MPS) is given, where “generalized” indicates that ... -
Trabajar la argumentación a través de un juego de rol: ¿debemos instalar el cementerio nuclear?
(Universitat Autònoma de Barcelona, 2020-11-20)En este artículo se analizan las operaciones argumentativas llevadas a cabo por profesorado en formación inicial durante un juego de rol sobre la posible instalación de un cementerio nuclear y se examinan los tipos de ...