Listar Economía Aplicada (Estructura Económica) - (EAEE) por título
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Interaction between Labor Market Conditions and Educational Investment.
(2023)We consider a two-period model in which an informed worker may invest in education in the first period, in which case she will not participate in the labor market in that period, but her diploma will allow her to signal a ... -
Internet’s User Perception of Corporate Social Responsibility in Hotel Services
(MDPI, 2019-05)El objetivo de este estudio fue utilizar las percepciones de los usuarios de Internet para analizar el efecto de las dimensiones social, económica y ambiental de la responsabilidad social corporativa (RSC) implementada por ... -
Job insecurity and salary in the Spanish hotel sector: a regional analysis
(2014-07-17)The economic crisis in which the Spanish economy finds itself has had serious negative impact on wages and in the lack of job stability for Spanish workers. In this paper, using the data available from the sample of 2010 ... -
Labour flexibility and productivity in the hotel sector
(2013-11-08)In this paper, we analyze the effect of labour flexibility on productivity in the Andalusian hotel industry using raw data of our own database and applying an expanded version of the standard production function by ... -
Learning through experimentation in an oligopoly market with asymmetric information
(Wiley Online Library, 2019)Unlike previous literature, in which firms compete in the market with the same information, this article analyses a two-period duopoly game in which only one firm is completely informed about the market conditions, whereas ... -
Life Cycle Assessment of Olive Oil Production in Turkey, a Territory with an Intensive Production Project.
(MDPI, 2023-06-03)The global warming fight should focus on agriculture, especially on olive crops, due to their potential role in combating it. One of the leading olive oil-producing countries is Turkey; therefore, evaluating and quantifying ... -
Los factores determinantes de la oferta y precio de la vivienda en alquiler: Una visión desde el turismo
(UMA Editorial, 2019)La importancia económica y social del sector turístico e inmobiliario, ha sido una de las cuestiones más discutidas en los últimos años, como consecuencia de su influencia en la marcha de la economía en general, y en su ... -
Los rendimientos del capital humano de los gerentes de empresas hosteleras desde una perspectiva de género
(2019-04-23)La discriminación salarial entre hombres y mujeres se plasma en el trato diferenciado de las mujeres en el acceso a una ocupación, promociones laborales, salarios o condiciones de trabajo, a pesar de tener las mismas ... -
Manager gender, entrepreneurial orientation and SMEs export and import propensities: evidence for Spanish businesses
(Springer, 2022-05-03)This paper investigates the role of manager gender in SMEs’ decisions to get involved in exporting and importing activities, using a sample of 1,405 Spanish SMEs. We borrow insights from international entrepreneurship ... -
El marketing mix turistico en la costa del sol
(2016-12-23)El turista evoluciona en inteligencia, en empatía con el destino que visita y no quiere que éste se vea transformado por y para la actividad turística. El Objetivo de la Costa del Sol es satisfacer el mayor número de las ... -
Measuring the efficiency of Spain's wineries through data envelopment analysis
(Slovenian society informatika, 2023-09-20)The research evaluates the efficiency of wineries in Spain using the DEA (Data Envelopment Analysis) model. The study utilizes the CCR (Charnes-Cooper-Rhodes) model within DEA, which assumes constant returns to scale. Input ... -
Modelos PLS y su aplicación al turismo
(2015-03-18)Los modelos de ecuaciones estructurales pretenden modelar las relaciones estadísticas entre constructos latentes que no son directamente observables. En 1960, Karl Jöreskog diseñó un algoritmo de máxima verosimilitud para ... -
Municipal solid-waste recycling market and the European 2020 Horizon Strategy: A regional efficiency analysis in Spain.
(Elsevier, 2018)This paper focuses on the analysis of the efficiency of Spanish regions in the development of the recycling market in their respective territories through the use of a novel Data Envelopment Analysis method with multiple ... -
Normalización, integración de sistemas de gestión, principios cooperativos y sostenibilidad de las empresas turísticas
(2020-03-04)El estándar internacional ISO 9000 define la gestión como “actividades coordinadas para dirigir y controlar una organización”. Los sistemas de gestión han ido proliferando; en principio, se trataron de integrar tres: ... -
El Nuevo Marco Input-Output y la SAM de Andalucía para el año 1995
(Cuadernos de Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad de Málaga, 2001)El objetivo de este artículo es presentar una Matriz de Contabilidad Social de la economía andaluza para el año 1995 (SAMAND-95), siguiendo la tendencia, desde hace unos años, de regionalización de este tipo de análisis. ... -
Los operadores turísticos en el mercado actual ¿nuevas empresas o nuevo modelo?
(2022)Las innovaciones disruptivas en el turismo motivadas por la aparición de las plataformas tecnológicas han supuesto un cambio radical de relaciones entre los operadores de los mercados turísticos. En este trabajo se analizan ... -
Out-of-school use of time and its association with gender differences in educational outcomes.
(Springer Nature, 2020)Recent gender literature has highlighted that boys and girls devote their out-of-school time in dissimilar ways, which may differentially influence their academic achievement. Furthermore, this literature indicates that ... -
¿Por qué quiebran los hoteles en españa?
(2016-12-23)Se realiza un examen exhaustivo en torno a las causas por las que han de cerrar sus puertas algunos establecimientos hoteleros -
Pricing policies in a market with asymmetric information and non-bayesian firms.
(Central University of Finance and Economics, 2019)This article analyses price competition in a two-period duopoly model in which only one firm is aware of the degree of substitutability between products. Using a Hotelling´s model, we analyse the informed firm´s incentive ...