JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUMAComunidades & ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditoresEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditores

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    DE INTERÉS

    Datos de investigaciónReglamento de ciencia abierta de la UMAPolítica de RIUMAPolitica de datos de investigación en RIUMAOpen Policy Finder (antes Sherpa-Romeo)Dulcinea
    Preguntas frecuentesManual de usoContacto/Sugerencias
    Ver ítem 
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem

    Big Data Analytics for Automated QoE Management in Mobile Networks

    • Autor
      García, Antonio J.; Toril-Genovés, MatíasAutoridad Universidad de Málaga; Oliver, Pablo; Luna-Ramírez, SalvadorAutoridad Universidad de Málaga; García-Escobar, RafaelAutoridad Universidad de Málaga
    • Fecha
      2019-08-01
    • Editorial/Editor
      IEEE
    • Palabras clave
      Sistemas de comunicaciones inalámbricos
    • Resumen
      Over the last years, there has been a significant increase in the number of services in mobile networks. This trend has forced operators to change their network management processes to ensure adequate user QoE, instead of adequate QoS. As a result, customer experience management is now a critical task for mobile network operators, who demand tools for QoE monitoring on an individual user basis. With the latest advances in information technologies, the newest TMA solutions can leverage the huge amount of information available from network elements and interfaces in mobile networks. However, data processing algorithms in these tools are still to be defined. In this work, we review the shortcomings and challenges in the use of TMA applications in mobile networks, and how these can be empowered by big data analytics. For this purpose, a methodology to validate a generic big-data-driven TMA framework with user terminal agents in a real cellular network is outlined. A use case is presented to show the potential and limitations of these applications for monitoring end-user QoE in a live LTE network.
    • URI
      https://hdl.handle.net/10630/30217
    • DOI
      https://dx.doi.org/10.1109/MCOM.2019.1800374
    • Compartir
      RefworksMendeley
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros
    BDA for automated QoE management in mobile networks.pdf (531.4Kb)
    Colecciones
    • Artículos

    Estadísticas

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
     

     

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA