JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUMAComunidades & ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditoresEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditores

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    DE INTERÉS

    Datos de investigaciónReglamento de ciencia abierta de la UMAPolítica de RIUMAPolitica de datos de investigación en RIUMAOpen Policy Finder (antes Sherpa-Romeo)Dulcinea
    Preguntas frecuentesManual de usoContacto/Sugerencias
    Ver ítem 
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem

    The influence of grade retention on students' competences in Spain

    • Autor
      López-Agudo, Luis AlejandroAutoridad Universidad de Málaga; Ladrón de Guevara Rodríguez, María; Marcenaro-Gutiérrez, Óscar DavidAutoridad Universidad de Málaga
    • Fecha
      2024
    • Editorial/Editor
      Wiley
    • Palabras clave
      Enseñanza superior - España; Estadística matemática; Econometría; Economía - Metodología
    • Resumen
      Grade retention is at the core of the education debate in Spain, to the extent that its impact on students' competences has not been assessed beyond correlation. Because of that, in the present study, we analyse the influence of grade retention on students' competences, using more than 146,000 students from 6 PISA cycles (2003–2018) and an instrumental variable approach, in order to approach a causal influence. Our results show that repeating a grade in Spain seems to reduce students' competences between 1.5 and 1.7 standard deviations. Based on these results, we conclude that the Spanish educational authorities should find an alternative to grade retention, in order to prevent students from attaining a lower competence level due to repetition.
    • URI
      https://hdl.handle.net/10630/32896
    • DOI
      https://dx.doi.org/10.1111/ejed.12736
    • Compartir
      RefworksMendeley
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros
    Euro J of Education - 2024 - Lopez‐Agudo - The influence of grade retention on students competences in Spain.pdf (500.5Kb)
    Colecciones
    • Artículos

    Estadísticas

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
     

     

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA