JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUMAComunidades & ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditoresEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditores

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    DE INTERÉS

    Datos de investigaciónReglamento de ciencia abierta de la UMAPolítica de RIUMAPolitica de datos de investigación en RIUMAOpen Policy Finder (antes Sherpa-Romeo)Dulcinea
    Preguntas frecuentesManual de usoContacto/Sugerencias
    Ver ítem 
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Datos de Investigación
    • Ver ítem
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Datos de Investigación
    • Ver ítem

    Dataset_Profiles_Smartphone_Emotional_intelligence_FOMO.

    • Autor
      García-Canalejas, María; Chamizo-Nieto, María Teresa; Rey-Peña, LourdesAutoridad Universidad de Málaga
    • Fecha
      2025-06-06
    • Editorial/Editor
      Universidad de Málaga
    • Palabras clave
      Teléfonos móviles y jóvenes; Inteligencia emocional; Adolescentes - Psicología
    • Resumen
      Background: Adolescents are the most vulnerable population for problematic smartphone use (PSU). The scientific literature provides evidence that factors such as fear of missing out (FoMO) and emotional intelligence (EI) can be related to problematic internet behaviours, but few studies have been conducted on PSU in adolescents. This study aimed to examine how FoMO and EI might explain PSU in adolescents. Methods: The sample consisted of 537 students (12–17 years old) who completed scales assessing problematic smartphone use, fear of missing out, and emotional intelligence. Results: The results showed in both cases moderate, significant and positive correlations between PSU and FoMO, while significant and negative correlations between PSU and EI were observed. In addition, high FoMO and deficits in EI were found to explain part of the variance in PSU. Conclusions: The results are discussed based on the Theory of compensatory internet use. The need to address EI and FoMO in educational contexts is also justified.
    • Referenciado por
      García-Canalejas, M., Chamizo-Nieto, M. T., & Rey, L. (2025). Problematic Smartphone Use in Adolescents: Are Their Emotional Abilities and Fear of Missing out Influenced? Behavioral Psychology / Psicología Conductual, 33(1), 42770. https://doi.org/10.31083/BP42770
      García-Canalejas, M., Chamizo-Nieto, M. T. y Rey, L. (2025). Uso Problemático del Móvil en Adolescentes: ¿Influyen sus Habilidades Emocionales y su Miedo a Perderse Algo? Behavioral Psychology / Psicología Conductual, 33(1), 42770. https://doi.org/10.31083/BP42770
    • URI
      https://hdl.handle.net/10630/38850
    • DOI
      https://dx.doi.org/10.24310/riuma.38850
    • Compartir
      RefworksMendeley
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros
    README_Dataset_Profiles_Smartphone_Emotional_intelligence_FOMO.txt (3.650Kb)
    Dataset_Profiles_Smartphone_Emotional_intelligence_FOMO.sav (49.10Kb)
    Colecciones
    • Datos de Investigación

    Estadísticas

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
     

     

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA