
- RIUMA Principal
- Investigación
- Didáctica de las Matemáticas, Didáctica de las Ciencias Sociales y de las Ciencias Experimentales - (DMDCSCE)
- DMDCSCE - Contribuciones a congresos científicos
- Listar DMDCSCE - Contribuciones a congresos científicos por autor
Listar DMDCSCE - Contribuciones a congresos científicos por autor "Acebal, María del Carmen"
Mostrando ítems 1-15 de 15
-
Analysis of the role-playing game’s impact in the development of the argumentation from the students of science in A levels
Abstract: - The present work belongs to a line of investigation about the design, development and assessment of the role-playing game as an innovative methodological strategy for the teaching of sciences and the environmental ... -
Anotaciones sobre videos. Un recurso TIC para el diseño de actividades innovadoras de Educación Ambiental en la formación inicial del profesorado
Acebal, María del Carmen; Brero-Peinado, Vito Battista
; Rueda, José (2018-09-11)
Este trabajo surge de los Proyectos de Innovación Educativa (PIE) de la Universidad de Málaga (UMA), PIE 17-043, continuación del PIE 15-141, y PIE 17-062 a fin de favorecer el desarrollo de competencias científicas en el ... -
Contribución del juego de rol al desarrollo de la competencia científica en educación secundaria. Percepciones del alumnado par-ticipante en una experiencia de juego de rol y dramatización sobre energías alternativas
El presente trabajo describe, en primer lugar, el diseño y puesta en práctica de una actividad de juego de rol y dramatización dirigida al desarrollo de la competen-cia científica en alumnado de segundo curso de educación ... -
Environmental awareness and controversy mapping on excessive meat production and consumption. A study with preservice preschool teachers
Hervé, Nicolas; Cebrián-Robles, Daniel; Cruz-Lorite, Isabel María; Acebal, María del Carmen
(Patrice Venturini y Lionel Pélissier, 2022)
The current model of meat production and consumption is a Socially Acute Question with environmental implications and developing people’s environmental awareness is necessary for adopting more environmentally friendly ... -
Estudio preliminar de las dificultades de enseñanza-aprendizaje durante la utilización de instrumentos de microscopía en ciclos de Formación Profesional
Torres-Prioris, Agustina María; Rams Sánchez, Susana; Acebal, María del Carmen
(Benarroch, Alicia, 2022-09)
Los estudios didácticos desarrollados en la etapa de Formación Profesional y relacionados con la enseñanza-aprendizaje de contenidos teóricos y prácticos sobre microscopía son escasos y poco representativos. Esta investigación ... -
Fomento de vocaciones científicas: investigando sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible.
Valencia-Ruíz, Juliána; Torres-Blanco, Verónica
; Torres-Prioris, Agustina María
; Acebal, María del Carmen
(2024)
Este trabajo utilizó los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) como contexto de investigación en el marco de un proyecto que pretende promover las vocaciones científicas en el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria ... -
Influence of the role defended during a role-playing on pre-service elementary science teachers' scientific knowledge
Cruz-Lorite, Isabel María; Cebrián-Robles, Daniel; Acebal, María del Carmen
; Blanco-López, Ángel
(2021)
This work shows a study about the influence of the role defended during the participation in a role-playing game about nuclear energy on the pre-service elementary science teachers’ scientific knowledge. 74 pre-service ... -
Juego de rol y conocimiento científico en profesorado de primaria en formación inicial. Estudio Exploratorio
Cruz-Lorite, Isabel María; Cebrián-Robles, Daniel; Acebal, María del Carmen
(Revista Enseñanza de las Ciencias, 2021)
El juego de rol es una estrategia didáctica estudiada desde distintos focos de interés, como la capacidad de argumentar o el pensamiento crítico, pero consideramos necesarios más trabajos sobre su potencial para desarrollar ... -
Preservice primary teachers’ argumentative skills during their participation in a role play on nuclear energy
Cruz-Lorite, Isabel María; Evagorou, Maria; Cebrián-Robles, Daniel; Acebal, María del Carmen
(Alicia Benarroch Benarroch, 2022-09)
This work presents preliminary results of a study on the use of role play on a socioscientific issue for the practice of argumentative skills of preservice primary teachers. The socioscientific issue addressed was the ... -
Preservice secondary science teachers' teaching proposals to address a socially acute question
Teaching about socially acute questions seems beneficial for different aspects of student learning and its use in classrooms can be encouraged by including it in future teachers’ training. This paper analyses teaching ... -
Revisión sobre biodiversidad y ecosistemas en publicaciones españolas de Didáctica de las Ciencias Experimentales
En el contexto actual, el estudio de la biodiversidad y/o los ecosistemas, se convierte en una necesidad educativa. Este trabajo presenta una revisión (2012- 2021) en seis revistas españolas de Didáctica de las Ciencias ... -
The role-playing game as an innovative activity in the teaching of science to promote attitudes and healthy nutritional habits in students of secondary school
This research is part of the R&D project of Excellence "Development of competences in daily life problems through scientific practices of argumentation, investigation and modeling in secondary and university education", ... -
The role-playing game as an innovative didactic proposal to promote attitudes and values for the environment in High School science students
This research is part of the R&D project of Excellence "Development of competences in daily life problems through scientific practices of argumentation, investigation and modeling in secondary and university education", ... -
Skills that Pre-service Primary Teachers’ consider important in argumentation approach
Argumentation as a form of scientific discourse is a powerful tool that allows students questioning, justifying, and evaluating their and others’ claims. In science education, transmissive teaching predominates and this ... -
¿Utilizaría el profesorado de primaria en formación inicial la perspectiva STEM para trabajar cuestiones de género en el aula de ciencias?
Martín-Gámez, Carolina; Acebal, María del Carmen
; Cansino-Herreros, Carmen Elvira (Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións, 2018-09)
La educación científica debe adoptar un enfoque de enseñanza que sea a su vez interdisciplinar y social-formativo desde una perspectiva de género. Este hecho exige que se dé formación inicial al futuro profesorado en este ...