FP - Contribuciones a congresos científicos: Envíos recientes
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Clinical simulation in an objective structured clinical examinations scenario active learning improved communication skills and assessment of psychopharmacology student of medicine degree.
(20th WPA World Congress of Psychiatry, 2021-03-13)Objective: Objective Structured Clinical Examinations are versatile multipurpose evaluative tools utilized to assess health care professionals in a clinical setting including communication skills and ability to handle ... -
Proyecto de aprendizaje servicio en la Facultad de Medicina de Málaga
(2019-11-20)INTRODUCCIÓN La Universidad es responsable de la formación científica, en valores éticos y sociales. El Aprendizaje-Servicio(ApS) es una estrategia muy útil para conseguir estas competencias. OBJETIVOS Analizar el ... -
Reforma del plan de estudios de medicina: asignatura basada en aprendizaje-servicio en la UMA
(2019-11-20)JUSTIFICACIÓN Los futuros médicos deben adquirir un amplio currículo de conocimientos, habilidades y competencias. Es necesaria mayor formación humanística, en valores y centrada en el paciente y su entorno. OBJETIVO ... -
El desarrollo y análisis de ECOEs mejoró las habilidades de comunicación, aprendizaje y evaluación de los estudiantes de Farmacología en el Grado de Podología.
(2019-11-11)El desarrollo y análisis de ECOEs mejoró las habilidades de comunicación, aprendizaje y evaluación de los estudiantes de Farmacología en el Grado de Podología. Bellido Estevez I, Blanco Reina E, Bellido Estevez MV, ... -
Factores de riesgo cardiovascular en pacientes ancianos diabéticos que acuden a urgencias
(2019-07-08)OBJETIVO: Son escasas las evidencias clínicas disponibles sobre los factores de riesgo cardiovascular en los pacientes ancianos diabéticos. Nuestro objetivo fue determinar los principales factores de riesgo cardiovasculares ... -
Flipped classroom based on objective structured clinical examinations analysis by undergraduate students of Pharmacology course from the Podiatry Degree improve their learning and assessment communication skills about medicines
(2019-07-08)We aim to evaluate the impact of the individual and in-group analysis of OSCEs (filmed by other students) looking for correct and incorrect behaviours and contents in their learning of pharmacology. Summary of work and ... -
Fingolimod phosphate protection against mitochondrial damage in neuronal cells
(Elsevier, 2019-04-17)Background: Major role of oxidative stress in the pathogenesis of neurodegenerative diseases have been suggested, being mitochondria one of the main sources of ROS. Aim: In the present work, we have studied the antioxidant ... -
Valoracion de la Adecuación de Medicación en población mayor de 65 años
(2019-06-13)Estudio de Prevalencia realizado en población comunitaria de edad igual o superior a 65 años perteneciente a 12 centros de salud urbanos. El tamaño muestral estimado fue de 582 pacientes. Las variables recogidas fueron: ... -
El aprendizaje-servicio en el curriculo oficial del Grado de Medicina de la Universidad de Málaga
(2018-10-26)Los futuros médicos deben adquirir un amplio currículo de conocimientos, habilidades y competencias que supera al científico-tecnológico. Las facultades de medicina han basado su enseñanza en un modelo tradicional académico ... -
Does the resolving of clinical problems and doubts about medicines using WhatsApp by medicine and podiatry undergraduate students improve their learning and assessment?
(2018-06-28)We aim to evaluate the impact of resolving clinical problems and doubts through WhatsApp in the learning of medicines used by undergraduate students on the Anaesthesia course and Pharmacology course of Medicine and Podiatry ... -
A comparison of Clinical Risk Index for babies (CRIB-II), Score for Neonatal Acute Physiology (SNAP-II) and SNAPPE-II in predicting parenteral nutrition necessity in low birth weight preterm neonates.
(2018-06-28)Advances in perinatal care have made it possible to improve survival of low birth weight neonates. Clinical risk index for babies (CRIB-II), score for neonatal acute physiology (SNAP-II), and SNAP-perinatal extension-II ... -
Innovación de la metodología docente en Farmacología a través del cine como recurso formativo.
(2017-11-24)Objetivo Analizar la adquisición de competencias transversales, el grado de satisfacción y motivación de los alumnos de Farmacología con la utilización de las películas comerciales como recurso docente. MATERIAL Y ... -
La formación médica-humanística: experiencia de aprendizaje servicio internacional (ASI)
(2017-11-24)Objetivo Analizar la experiencia de estudiantes participantes en un proyecto de cooperación internacional con ONGs (ACOES-Honduras, FyA-Perú). Valorar la necesidad de modificación del plan de estudios según los ... -
An educational proposal to face the challenges of the european higher education area: international service learning experience in medicine and education of the University of Malaga, Spain
(2017)Higher Education need to be paced to world and society evolution and to technology and scientific advances. Specifically in Europe, in the last years, we had to adapt the curricula to the European Higher Education Area ... -
Postoperative pain and morphine consumption after ultrasound-guided femoral and sciatic combined nerve block versus neurostimulation for femoral and sciatic combined nerve block or neurostimulation for femoral nerve block in primary elective total knee arthroplasty.
(2017-07-04)Background and Aims: Total knee arthroplasty injuries are extremely painful and merit prompt attention to adequate postoperative analgesia. We aim to compare femoral and sciatic ultrasound-guided combined nerve block vs. ... -
Objective Structured Clinical Examinations (OSCE) improved communication skills of student of Pharmacology in Medicine and Podiatry degree.
(7th European Congress of Pharmacology (EPHAR-2016), 2016)Objective Structured Clinical Examinations (OSCE) improved communication skills of student of Pharmacology in Medicine and Podiatry degree. Bellido I, Blanco E, Gomez-Luque A. D. Pharmacology and Clinical Therapeutic. ... -
El curriculum de medicina y la formación humanística: una experiencia piloto de Aprendizaje Servicio Internacional (ASI)
(Hominis 2016, 2016)Introducción Las últimas décadas las facultades de medicina españolas han conseguido un alto nivel de formación ciéntifica y tecnológica de los estudiantes. Ésta gran dedicación a la transmisión de conocimientos y avances ... -
Insuficiente control de la calidad de sueño en pacientes con cáncer avanzado en cuidados paliativos
(XI Congreso Internacional Sociedad Española de Cuidados Paliativos, 2016)Introducción: Los trastornos del sueño son frecuentes en los pacientes con cáncer avanzado en atención paliativa. Objetivos: Cuantificar la cantidad-calidad del sueño en pacientes con cáncer avanzado en cuidados ... -
PALLIATIVE CARE ELDERLY PATIENTS WITH SLEEPING DISORDERS ARE POORLY TREATED
(British Pharmacologucal Society, 2015)Background: Sleep disorders are frequent in patients with advanced cancer receiving palliative-care, especially in elderly patients (1). Sleep disorders during palliative-care may be related with anxiety, opioids related ... -
Filmed clinical cases improved communication skills of student of Pharmacology in Podiatry degree
(2015-09-21)Solving clinical case by writing-report lacks of students sympathies and interest in many cases. Make a short film is a novelty that really like to the students and may improve their arguing and planning capacities and ...