• A Multi-Objective Optimization Framework for Multiple Sequence Alignment with Metaheuristics 

      Zambrano-Vega, Cristian; Nebro, Antonio J.; García-Nieto, José; Aldana-Montes, Jose Francisco (2017-05-02)
      The alignment of more than two biological sequences is a widely used technique in a number of areas of computational biology. However, finding an optimal alignment has been shown to be an NP-complete optimization problem. ...
    • A Self-Adaptive Evolutionary Approach to the Evolution of Aesthetic Maps for a RTS Game 

      Lara-Cabrera, Raúl; Cotta, Carlos; Fernández-Leiva, Antonio J. (2014-04-22)
      Procedural content generation (PCG) is a research eld on the rise,with numerous papers devoted to this topic. This paper presents a PCG method based on a self-adaptive evolution strategy for the automatic generation of ...
    • A Study of Archiving Strategies in Multi-Objective PSO for Molecular Docking 

      García-Nieto, José; López-Camacho, Esteban; García-Godoy, María Jesús; Nebro, Antonio J.; Durillo, Juan J.; [et al.] (2016-09-30)
      Molecular docking is a complex optimization problem aimed at predicting the position of a ligand molecule in the active site of a receptor with the lowest binding energy. This problem can be formulated as a bi-objective ...
    • About Designing an Observer Pattern-Based Architecture for a Multi-objective Metaheuristic Optimization Framework 

      Benítez-Hidalgo, Antonio; Nebro, Antonio J.; Durillo, Juan J.; García-Nieto, José; López-Camacho, Esteban; [et al.] (2018-11-05)
      Multi-objective optimization with metaheuristics is an active and popular research field which is supported by the availability of software frameworks providing algorithms, benchmark problems, quality indicators and other ...
    • Agent-Based Aplications for the Smart Grid--A Playground for Agreement Tecnologies 

      Ossowski, Sascha (2014-04-29)
      Agreement Technologies (AT) refer to computer systems in which autonomous software agents negotiate with one another, typically on behalf of humans, in order to come to mutually acceptable agreements. The talk first ...
    • Algoritmo Evolutivo Multi-Objectivo para la Toma de Decisiones Interactiva en Optimización Dinámica 

      Barba-González, Cristóbal; García-Nieto, José; Ruiz, Ana B.; Nebro, Antonio J.; Luque, Mariano; [et al.] (2018-11-09)
      Debido al creciente interés en el análisis de datos en streaming en entornos Big Data para la toma de decisiones, cada vez es más común la aparición de problemas de optimización dinámica que involucran dos o más objetivos ...
    • Análisis de los datos del acelerómetro para detección de actividades 

      Hurtado Requena, Sandro; Barba-González, Cristóbal; Rybinski, Maciej; Baron-Lopez, Francisco Javier; Wärnberg, Julia; [et al.] (2018-10-03)
      La inactividad física es uno de los principales factores de riesgo de mortalidad y su relación con las principales enfermedades crónicas es objeto de intensas investigaciones medicas. Un método objetivo de la evaluación ...
    • Aplicaciones de inteligencia artificial 

      Elizondo Acuña, David Alberto (2018-12-13)
      Las redes neuronales artificiales han sido usadas en innumerables problemas reales. Esta conferencia presenta un resumen de algunas de las aplicaciones más recientes de estas técnicas a problemas reales. Dentro de los ...
    • Applying real-time analytics to data streams in digital health 

      Milosevic, Zoran (2017-11-23)
      In this presentation we will describe the benefits of real-time analytics, specifically complex event processing technology, in addressing a number of challenges in digital health applications. We will focus on three uses ...
    • Arquitecturas Flexibles, Crecientes y Jerárquicas para Sistemas Neuronales Autoorganizados 

      Palomo Ferrer, Esteban José (2016-09-14)
      La autoorganización es un proceso de aprendizaje no supervisado mediante el cual se descubren características, relaciones, patrones significativos o prototipos en los datos. Entre los sistemas neuronales autoorganizados ...
    • El arte en los videojuegos: gestión, proceso artístico y metodologías de trabajo 

      Candil-Gil-Ortega, Daniel (2016-11-29)
      ¿Qué implica ser Art Director en un videojuego? ¿Y un Studio Art Director? La importancia del arte en los videojuegos es cada vez mayor y los equipos detrás de la creación de assets artísticos son cada vez más grandes y ...
    • Artificial decision maker driven by PSO: an approach for testing reference point based interactive methods 

      Ojalehto, Vesa; Nebro, Antonio J.; Miettinen, Kaisa; Aldana-Montes, Jose Francisco; García-Nieto, José; [et al.] (2018-09-14)
      Over the years, many interactive multiobjective optimization methods based on a reference point have been proposed. With a reference point, the decision maker indicates desirable objective function values to iteratively ...
    • Background modeling for video sequences by stacked denoising autoencoders 

      García-González, Jorge; Ortiz-de-lazcano-Lobato, Juan Miguel; Luque-Baena, Rafael M.; Molina-Cabello, Miguel A.; López-Rubio, Ezequiel (2018-11-05)
      Nowadays, the analysis and extraction of relevant information in visual data flows is of paramount importance. These images sequences can last for hours, which implies that the model must adapt to all kinds of circumstances ...
    • Buscando inspiración musical en el universo computacional 

      Diaz-Jerez, Gustavo (2016-05-24)
      Throughout the history of western music, composers have relied on “outside-of-time” structures which have served as musical “prime matter” until the moment of their temporal inscription. These structures have traditionally ...
    • The cartography of computational search spaces 

      Ochoa, Gabriela (2018-05-04)
      This talk will present our recent findings and visual (static and animated) maps characterising combinatorial and computer program search spaces. We seek to lay the foundations for a new perspective to understand problem ...
    • Checking Business Process Evolution 

      Salaün, Gwen (2017-06-01)
      A business process is a collection of structured activities producing a particular product or software. BPMN is a workflow-based graphical notation for specifying business processes. Formally analyzing such processes is ...
    • CMSA para el problema de la generación de casos de prueba priorizados en líneas de productos software 

      Ortega Toro, Jose Antonio; Ferrer, Javier; Chicano, Francisco (2018-09-24)
      En las líneas de producto software puede ser difícil o incluso imposible probar todos los productos de la familia debido al gran número de combinaciones de características que puede existir. Esto conlleva la necesidad de ...
    • Computación Cognitiva 

      Orbe Mendiola, Antonio (2016-05-18)
      La ciencia de la computación arrancó con la era de las máquinas tabulables para después pasar a las programables. Sin embargo el mundo actual vive una transformación radical de la información. Por un lado la avalancha ...
    • Coordinating heterogeneous IoT devices by means of the centralized vision of the SDN controller 

      Galán-Jiménez, Jaime; Berrocal, Javier; Garcia-Alonso, Jose; Canal-Velasco, Jose Carlos; Murillo, Juan M. (2017-07-13)
      The IoT (Internet of Things) has become a reality during recent years. The desire of having everything connected to the Internet results in clearly identified benefits that will impact on socio economic development. However, ...
    • ¿Cuál Lenguaje de Programación escoger? 

      Katrib Mora, Miguel (2018-06-05)
      ¿Cuál Lenguaje de Programación escoger? Dr. Miguel Katrib, Universidad de La Habana ¿Cuál Lenguaje de Programación es mejor? ¿Cuál debo escoger? Estas son preguntas frecuentes, pero desafortunadamente incompletas y mal ...